Finanční gramotnost
Být gramotný znamená naučit se číst, psát a počítat. Být finančně gramotný znamená umět využívat tyto znalosti i ve světě peněz a finančních produktů. Měli bychom vědět, co číst a jak to číst, čtenému dokázat porozumět, zvládat různé životní situace z finančního hlediska a také si uvědomit, kdy se v žádném případě nemáme podepisovat. Cílem finanční gramotnosti je naučit žáky, jak mají správně a efektivně nakládat s financemi, aby neskončili v dluhové pasti, ale vytvořili si zdravý vztah k penězům a nenaletěli podvodníkům. Od roku 2013 je finanční gramotnost povinnou součástí vzdělávání na základních školách.
Během dvou projektových dnů žáci představovali samostatné fiktivní modelové rodiny, kde si zkusili jednu z nejzodpovědnějších rolí: sestavení jednoduchého rozpočtu domácnosti, uvědomění si hlavních příjmů a výdajů, rozlišení pravidelných a jednorázových příjmů a výdajů. Zkoušeli si zvážit nezbytnost jednotlivých výdajů v hospodaření domácnosti, objasnit princip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu domácnosti.
V očekávaném výstupu žáci prokázali skvělou orientaci nejen v problematice vlastnictví a peněz, ale i uvědomění si a zvládnutí velkého množství finančních pojmů. Avšak tím nejlepším a hlavně nejpodstatnějším závěrem byly reakce žáků: „Musím si vzít tu půjčku? Stojí mi to za to? Nebude lepší tuto svou okamžitou potřebu odložit, dávat si peníze stranou, ušetřit a pořídit si danou věc později?“
„Nešetřete si to, co vám zbylo po utrácení, ale utrácejte to, co vám zbylo po našetření,“ řekl známý finančník a investor Warren Buffet. Proto věříme, že i tento projekt finanční gramotnosti podpořil tuhle zajímavou myšlenku.
Koordinátoři Lenka Jančová, Zdeněk Horák a Roman Patka